Da Ocean Traveler nesten havarerte.

I 1966 var Ocean Traveler svært nær et totalhavari etter at forsyningsskipet Smit Lloid under lossing hadde slått flere store hull i en av søylene på plattformen på grunn av strøm og store dønninger.
Dette førte til at plattformen tok inn vann og ble liggende svært skjevt i sjøen og var veldig nært ved å kantre. På det værste var pongtongen på motsatt side av skadestedet helt tørrlagt.
Mannskapet var på 56 mann, og det ble nærmest panikk om bord. 51 mann kom seg i sjøen. Noen klatret faktisk ned ankerkjettingene. Men alle 51 som var i vannet ble plukket opp av Smit Lloid og ble reddet.
opp_av_vannet
Etter hvert ble plattformen stabilisert ved å pumpe ballast inn på motsatt side av skadestedet. Dette var det en av de 5 som ble igjen ombord, kontrollrom operatøren Sigve Søyland som sto for. Men plattformen ble liggende svært dypt. Normal draft var 80 fot. Før den var stabil var draft hele 105 fot. Det vil si at Ocean Traveler da lå nesten 8 meter dypere enn normalt!
Heldigvis for redningsarbeidet var ikke sjøen så grov. Men dønningene var ganske bra som det kan sees på bildet av Smit Lloid under.
reddning
Det må ha vært dramatisk for de i land også. Det ble nemlig sendt ut nyheter om at riggen var gått ned! Nedenfor et bilde av Sigve Søyland etter utført bragd, - blek men fattet.
sigve_redd
Selvfølgelig ble det tur til Rosenberg i Stavanger for reparasjon. Og det ble ikke den eneste gangen Ocean Traveler var på Rosengerg.
reparasjon_66
tilbake Tilbake