Helikoptertrafikken i Nordsjøen

Helikopterne har helt siden starten av oljevirksomheten i Nordsjøen hatt en viktig rolle.

Store Sikorsky S-61N maskiner kom tidlig i bruk.

På bildet til høyre sitter øyvind Breda bak spakene i det ene, LN-ORE ''Charlie'', forøvrig oppkalt etter Charlie Scholes, Aviation Director EXXON.

Det andre, LN-ORH ''Dick'' oppkalt etter Dick Løeffler, Direktør og sjef for ESSO Exploration Norway, har nok også mange pionerer fløyet med mange ganger.

charlie

Den første komersielle helikopterturen i Nordsjøen foregikk den 18. juli 1966 med ''Charlie''. Og flygveren var selvfølgelig Mike Boxill!

Han skulle finne Ocean Traveler 90 nautiske mil ute i Nordsjøen et sted, med bare et radiofyr på Rott til å hjelpe med navigasjonen. Turen gikk fint, og han fant frem.

Sikorsky S-61N-maskinen han brukte, Charlie, hadde han selv vært med på å fly over fra USA. Den turen tok 11 dager fra Connecticut via Montreal, Sept Iles, Schefferville, Fort Chimo, Frobisher Bay, Cape Dyer, Søndre Strømfjord, Agmarsalik, Reykjavik, Hofn, Torshavn og til Sola.

Noen dager etter pionerlandingen på Ocean Traveler satte Boxill igjen kurs for USA. Nå skulle han hente hjem Sikorsky-maskin nummer to, ''Dick''. Helikopteret ble fløyet over Nord-Atlanteren via Canada, Grønland, Island og Færøyene.

Begge de første maskinene fikk deretter lang levetid i Nordsjøen. Etter at begge maskinene ble utfaset i Nordsjøen, havnet begge i Spania for redningstjenesten der. De kom til Sola av og til for heloverhaling hos Helikopter Service. Begge hadde etter hvert over 40000 flytimer bak seg!! Men i 2006, på en tur fra Spania til Kanariøyene, fikk "Charlie" LN-ORE hovedrotorproblemer og styrtet med et manskap på 3 og 3 pasasjerer. Ingen overlevde. "Dick", LN-ORH flyr fremdeles, pr. høsten 2014 i Afghanistan!

Hva med en landing på helikopterdekket på Ocean Viking?
Da klikker du her!