Det gikk ofte på "halv åtte" under arbeid og transport i pionertiden

Denne historien og de to neste er fra 1968 da reidar Larsen arbeidet for Aker Norsco basen offshore ombord på Drillship.

I 1968 arbeidet jeg på Aker Norsco basen hvor Drillship mobiliserte for Amoco i mai. Jeg sammen med tre andre arbeidskollegaer skulle være med på første turen offshore som reparatører etc, og det ble virkelig litt av en tur.

Den første erfaringen var da skuta skulle ankre opp, og hvor amerikanerne skulle kjøre kjettingspillene. Det første som skjedde var at etter at slepebåten dro ankerkjettingen ut, ble kjettingstopperen åpnet, og kjettingen rauste ut. Da var det en smarting som kjørte kjettingstopperen i lås, og den ble revet ut som lokket på en blikkboks. Hele kjettingen rauste ut med endefeste fra kjettingkassen ++ Slik gikk det med neste kjetting og, men da satte de på bremsene, og bremsebandene tok fyr. Vi ble kalt ut på natta og sveiste sammen kjettingstopperen igjen, men amerikanerne kjørte de sundt igjen på samme viset flere ganger. Vi holdt på med dette i en uke før de endelig fikk ankret opp riggen.

Ellers var det en rusten overbordventil som vi fikk beskjed om å brenne ut og sveise inn en plate i stedet. Ventilen var en meter fra sjølinjen, og bølgene var 1 - 2 meter høye, men Lofthus som var skipper dreide skuta slik at vi kom i le. Dette gikk bra, selv om det så ganske farlig ut da ventilen var ute og det skyllet sjøvann inn gjennom hullet før vi tettet dette til.

Reidar Larsen
19/12-07

tilbake Tilbake