I 1966 var Ocean Traveler svært nær et totalhavari etter at forsyningsskipet
Smit Lloid under lossing hadde slått flere store hull i en av søylene på
plattformen på grunn av strøm og store dønninger.
|
Dette førte til at plattformen tok inn vann og ble liggende svært skjevt i sjøen
og var veldig nært ved å kantre. På det værste var pongtongen på motsatt side
av skadestedet helt tørrlagt.
|
Mannskapet var på 56 mann, og det ble nærmest panikk om bord. 51 mann
kom seg i sjøen. Noen klatret faktisk ned ankerkjettingene. Men alle 51 som
var i vannet ble plukket opp av Smit Lloid og ble reddet.
|
|
Etter hvert ble plattformen stabilisert ved å pumpe ballast inn på motsatt side
av skadestedet. Dette var det en av de 5 som ble igjen ombord, kontrollrom
operatøren Sigve Søyland som sto for. Men plattformen ble liggende svært
dypt. Normal draft var 80 fot. Før den var stabil var draft hele 105 fot. Det vil
si at Ocean Traveler da lå nesten 8 meter dypere enn normalt!
|
Heldigvis for redningsarbeidet var ikke sjøen så grov. Men dønningene var
ganske bra som det kan sees på bildet av Smit Lloid under.
|
|
Det må ha vært dramatisk for de i land også. Det ble nemlig sendt ut
nyheter om at riggen var gått ned! Nedenfor et bilde av Sigve Søyland
etter utført bragd, - blek men fattet.
|
|
Selvfølgelig ble det tur til Rosenberg i Stavanger for reparasjon. Og det
ble ikke den eneste gangen Ocean Traveler var på Rosengerg.
|
|
Tilbake
|